Språk förenar

Visste ni att vi svenskar förstår Holländska. Den slutsatsen har jag och Gunnar nu kommit fram till efter att vi pratat med Jelle Roo, en utbytesstudent från Holland. Tydligen så är många ord väldigt lika och en hel del ord är även det samma i våra båda språk. Att räkna till tio, berätta om färger och för de mest grundläggande diskussionerna är inte alls så svårt som man kan tänka sig. Man måste givetvis anstränga sig lite och lyssna noga för att förstå, men förstår det gör man. Lite fascinerande och väldigt kul. Därför inleder vi nu mera de flesta samtal med Jelle på svenska och i Gunnars fall på norska. Han svarar på holländska och så fortsätter vi tills vi inte förstår varandra längre.
Hur det går med franskan? Jo, jag måste erkänna att det går segt. Det är uttalen som är svåra och jag får verkligen kämpa för att komma ihåg hur de olika meningarna ska uttalas. Men kul är det!
Sammanfattningsvis. Språk förenar!

Kommentarer
Postat av: Anders Västfält

nice updates nilsson!



hollänska och svenska ska tydligen vara de mest liknande språken med tanke på grammatik osv också... men jag tycker det är jättesvårt att förstå, grymt gjort!



hmmm, vafan, kolla på bild från ett annat blogginlägg, har du med dig en HV-tshirt? :)

2010-09-19 @ 08:06:22
URL: http://www.vastfalt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0