Road trip to Shawinigan

Igår var jag tillsammans med min rumskamrat Benoît Lebel-Dessureault på road trip ute i vildmarkens Québec. Med oss hade vi Norrmannen Gunnar och Danielle och Livia från Brasilien. Efter två och en halv timma i bil genom ett minst sagt skogigt och vackert landskap kom vi fram till Shawinigan. Bens hemstad. Där bjöd hans föräldrar oss på en god middag och jag måste framhålla hur gästvänliga och omtänksamma de var mot oss utlänningar. Trotts att de inte kunde engelska så gjorde de sitt bästa för att kommunicera med oss på franska och med hjälp av Ben som tolk.
Efter en trevlig middag tog Ben med oss på lite olika utflykts-mål runt om i hans hemtrakter och vi fick se hur Kanada och Québec ser ut utanför Bishop's University. En upplevelse som jag värdesätter högt och jag hoppas kunna visa upp Sverige och Mönsterås med omnejd på samma fina sätt för Benoît någon gång.
Nu ser jag fram emot min första "riktiga" vecka på Bishop's University. Ingen Frosh Week, bara föreläsningar och normalt vardagsliv. Just så som jag under en längre tid känt att jag vill ha det. Det ska bli skönt att komma in i vardagen. Gå på föreläsningar, käka med polarna, träna, plugga och Skypa med Lisa och er andra där hemma. Samtidigt kan man då gå och se fram emot helgerna och de utflykter som de internationella studenterna kommer göra tillsammans. Den fösta utflykten är Whale Watching i Tadoussac i norra Québec. Något som jag längtarefter, likt ett litet barn som längtar efter tomten.
Nedan följer bilder från vår lilla road trip accross Québec. ni som har Facebook kan se ännu fler bilder där. Snart.
Piz & Love
Mamma och Pappa Lebel-Dessureault i Shawinigan. 
Middag hemma hos familjen Lebel-Dessureault.
Ett vattenfall som i vanliga fall är mer aktivt. Fint var det i alla fall.
Fina vyer utanför Shawinigan
Trois-Riviere. Kanadas tredje äldsta stad. En mysig liten stad vid den stora flod som rinner ner mot the three big lakes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0