Montréal is AWESOME!

US. Border Protection hade bestämt sig. Jag skulle bara missa mitt anslutningsflyg frånWashington DC.  till Montréal. Med hundratals passagerare och bara några få kontrollstationer öppna blev det gigantiska köer vid gränskontrollen och givetvis missade jag flyget till Montréal. Till och med mannen i kontrollstationen uttryckte sitt missnöje över hur krångligt system det var för att komma in i USA. Fyra timmars väntan på Dulles Airport kändes mindre kul vid första tanken, men wifi, snabbmat och skype med Lisa räddade mig.

Väl framme i Montréal gick allt enligt planerna och jag hittade till mitt hostel enkelt med lite hjälp av en väldigt vänlig busschaufför. Istället för att beskriva vägen för mig, svängde han av sin vanliga rutt och lämnade av mig framför min slutdestination. Hur snällt som helst!

Min första dag i Montréal blev en city tour av varianten megastor. Rue Saint-Catharine (huvudgatan i Montréal), Quartier Chinois (China Town), Vieux Montréal (gamla Montréal) och hamnområdet, tog mig 6 timmar att gå igenom. På min väg tillbaka hittade jag The Canadiens hemmaarena, Bell Center, och många små fina gränder med gamla byggnader från kolonialtiden. Generellt märks det just att staden är en för Kanada gammal stad. Gamla katedraler och andra gamla byggnader finns överallt inklämda mellan höghusen. Finast i staden var ändå den Vieux Montréal där det franska arvet lyser igenom över allt och där känslan är att man står i någon av Paris gamla fina gränder. Men nu är det inte så. I’m in North America!!

Efter en lång skype-fika på Second Cups har jag nu även lärt känna min första kontakt här i Montréal. En tjej satt bredvid mig när jag skypade med Lisa och när jag var klar undrade hon vad det var för ett konstigt språk jag talade. ”It sounds like you’re singing”.  Vi pratade lite allmänt om staden och nu har jag massor med tips på saker i Montréal som bara måste upplevas. Vad sägs till exempel om picnic elektrik? Ett event i en stor park där det är flera kända DJ:s och band från hela världen som spelar varje helg.

Nu ska jag sova en blund innan bussen kommer och hämtar upp oss international students och kör oss ut till Sherbrooke och Bishop’s University. Sooo Excited!

Nedan följer lite bilder från Montréal. En superfin stad.

Piz

Notre-Dame i Montréals äldsta stadsdel, Vieux Montréal.

Vieux Montréal. Den delen av Montréal som i stort sett kändes som Paris. Dragspelsmusiker, fransktalande människor överallt, franska restauranger, mm.


Kommentarer
Postat av: Johnny R

Va trevligt att läsa lite från en grobetrotter ute i den stora värden. Skall själva åka till Mönsterås i morgon Torsdag 9 sept och jag har kartan och GPS med mig för säkerhets skull!

Ser fram emot nästa inlägg men spendera inte för mycket tid med detta så att du inte hinner med studierna! :-)

2010-09-08 @ 18:33:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0