French of the day

Québec är en så kallad bi-lingual provins av Kanada. Folket här är väldigt stolta över sitt franska ursprung och värnar om sitt språkliga arv. Det är till exempel högst oartigt att inte starta en konversation på franska om du kan franska. Frågar man någon som bor i Québec vilket språk de talar hemma hos sin familj så svarar en stor majoritet att de talar franska med sina familj och vänner. Benoîts föräldrar som jag träffade i lördags talade inte ett ord engelska och det blev mycket att översätta för stackars Benoît.
Det är alltså inte helt säkert att alla i Québec förstår dig om du startar en konversation på engelska. Därför bestämde jag och norrmannen Gunnar oss för att lära oss lite franska. En liten mening eller ett litet uttryck om dagen borde inte vara så svårt att lära sig när man käkar middag tillsammans. Vi kallar de små franskalektionerna för "French of the day". En trevlig liten stund på dagen då vi sitter och jämför våra språk och skrattar åt varandras uttal. Förhoppningsvis kan jag med hjälp av alla fransktalande runt om mig och med hjälp av min lilla franska-ordbok som jag fick av Lena och Jan, lära mig att starta konversationer på franska och kanske förstå de mest grundläggande fraserna.
Så här långt har vi lärt oss följande små uttryck;
Je m'appelle Johan.       Jag heter Johan.
Je viens de Suède.        Jag kommer från Sverige.
Comment allez-vous?    Hur mår du?
Jag kommer hålla er underrättade om vilka uttryck vi lär oss.
French it up people!!!

Kommentarer
Postat av: Lill siss

Du kan få låna min franska steg ett ljudbok. ;)

2010-09-14 @ 16:42:50
URL: http://wizzip.blogg.se/
Postat av: Leif

Din mycket begåvade far kan beställa en öl på det franska språket. "De du"!

2010-09-14 @ 17:24:31
Postat av: The girl

Ok, jag skall ligga i hårdträning till avresan=)

2010-09-15 @ 22:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0