Bishop's University

Idag har jag varit på Bishop´s University i sex dagar. Sex dagar som har gått fort och som varit fulla med aktiviteter. Jag tänker göra ett litet försök att sammanfatta den första tiden här på BU i ett inlägg. Ambitiöst, med tanke på hur mycket som händer här varje dag, men jag ska försöka och missar jag något som ni gärna vill veta är det bara att skriva en fråga i kommentarsfältet.

Skolan är en förhållandevis liten skola med cirka 2500 studenter. De flesta kommer från Quebec eller Ontario här i Kanada, men samtliga av Kanadas tio provinser är representerade här på skolan. Det är nog lite sämre med de tre nordligaste territorierna, som även de räknas till Great White North. Utöver alla lönnlöv finns även den lilla klick av studenter som är helt främmande och ovana vid den Kanadensiska kulturen och allt som just nu händer runt omkring oss. Jag talar givetvis om mig själv och cirka 70 andra internationella studenter som just nu stirrar storögt på allt som händer här. Redan under min första vecka här har jag fått vänner från bland annat; Norge, Kanada, USA, Brasilien, Belgien, Frankrike, Serbien, Finland, Island och Venezuela. Och många fler lär det bli. På ett så litet Campus som vi är på, så är jag övertygad om att man kommer varandra närmare och har lättare för att lära känna ännu flera, ännu bättre, än på ett stort campus a lá Atlanta (40 000).

På skolan har vi fri tillgång till allt. ALLT. Det finns 12 tennisbanor, sex squash banor, simhall, två gym, sporthallar, fotbollsplaner, basketplaner, biljard, dart och ishall. Lägg därtill det bästa av allt… Skolan har en egen golfbana som går runt campus! Det finns dessutom cirka 60 klubbar för olika intressen. Idag har jag t.ex. gått med i Ultimate Frisbee-klubben och BUISA som är de internationella studenternas egen klubb. Den klubben kommer senare att arrangera resor för oss internationella studenter runt om i Kanada och USA. Några av de resor som gjordes förra året var Val-saffari, Neagra-Falls, skidåking i Vermont, Toronto och Québec Winter Festival. Det är med andra ord inte svårt att aktivera sig här på BU. Tvärt om.

Den första tiden på BU har varit fylld av mycket information från alla möjliga håll. Samtidigt har något som kallas för Frosh Week (insparksvecka) kört för fullt. Frosh Week är helt och hållet anpassat för de som kommer till University för första gången och jag ska erkänna att det märks att man inte längre är 18. Det har i alla fall varit jättekul att lära känna folket i mitt Frosh Team och det är ganska fränt att gå på fester där känslan är att man är en del av en College-movie. Röda muggar överallt och en något annorlunda atmosfär än vad man är van vid. Allt känns väldigt Amerikanskt, men det är ju just därför jag är här. För att uppleva nya saker.

Nu har kurserna äntligen startat och det ska bli skönt att komma in i det som kallas vardag här på BU. Jag läser Sports Marketing, Marketing Communication, International Business, Human Resources Management och sist men inte minst… håll i er… Modern Governments. En kurs som jag läser enbart av rent allmänbildningssyfte.

Nu har ni fått en liten bild av vad jag gör här borta. Nedan följer lite bilder, för att visa er lite mera av vad som händer på Bishop´s University. Ni vet ju vad man brukar säga... En bild säger mer än 1000 ord.

Håll till godo.

70  international students väntade utanför ett hostel i Montréal.
WELCOME party for the international students.
Skolans lag the Gaiters förlorade med 14-17 mot Concordia Stingers.
De klassiska röda muggarna.
at "the Quad" utanför skolans huvudbyggnad McGrier Hall.

Kommentarer
Postat av: Anders Västfält

Gött att du har kommit igång med bloggandet :) Verkar vara bra fart med fester och andra aktiviteter! Är du en naturbegåvninf på beerpong eller hur känns det? Verkar som du kommer läsa intressant kurser också! Ser redan fram emot nästa update!

2010-09-10 @ 07:42:18
URL: http://www.vastfalt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0