Fact of the Day... midterms are done and I'm going to Montréal to see Lisa!

Hälften är gjord. Alla midterms är över. Halva terminen på Bishop's är bakom mig och det har gått fort. Väldigt fort. Det känns som i förrgår, när jag satt i Montréal och väntade på bussen för att komma ut till skolan tillsammans med alla andra vilsna utbytesstudenter. Nu är vi inte så vilsna längre. Vi är en del av gänget, en del av "the Bishop's family" som man så gärna pratar om från skolans sida. Det är en familj där man hjälper och tar hand om varandra. I Bishop's familjen är man inte en i mängden. Alla känner alla och man känner till lite om de flesta. Det gör hela skolan till en välkomnande liten enhet som man gärna tar till sig och försöker bidra till.
Alla bidrar vi på vårat egna lilla sätt. Vad jag bidrar med vet nog de andra i familjen bättre. Men jag hoppas och tror att jag är en god vän som bidrar med lite annorlunda kultur. Den svenska kulturen. Samtidigt som jag bidrar med det svenska synsättet så sitter ofta Gunnar på andra sidan bordet och kontrar med sina norska exempel. Senast i raden av våra roliga diskussioner gällde andra världskriget. Tydligen har Norge fortfarande inte kommit över det faktum att Sverige lät Tyskarna använda våra järnvägar i deras invasion av Norge. Vi tjatade på skoj en liten stund på våra lokala språk och insåg en minut senare att resterande anhängare av vårat lunch-bord hade tystnat och lyssnade nu intensivt på vårat i deras öron "hilerious language".
- hahaha.... I cannot believe that those sounds actually make sense and mean something to you.
Det är kul att vi kan glädja våra kanadensiska vänner med lite roliga ljud. Även känt som svenska och norska. Men nog glädjer vi dem på andra sätt också. Gunnar har till exempel en liten egenhet, förutom språket, som han delar med sig av till oss alla andra i familjen. Jag kallar hans lilla "viste du att-stunder" för "Gunnars Fact of the Day" och jag funderar på att göra honom en egen liten jingel som man kan spela innan och efter hans små miniföreläsningar. Idag har vi bland annat fått höra att; en häst sover 2,9 timmar per dygn. En katt sover 14 timmar. Kanske lite onödig fakta, men vi har även fått lära oss att man inte ska förstärka barns interna motivation med externa motivationskällor. Mera intressant ämne som ledde vidare till diskussion om hur vi blivit uppfostrade i våra unga år och ungdom. Ja. Jag räknar mig som vuxen nu. Förövrigt inser jag nu när jag berättat om Gunnar, att jag själv inte är så dålig på att hålla miniföreläsningar i ämnen som intresserar mig. Så jag får väl erkänna att vi båda behöver varsin liten jingel.
Nu kommer det i alla fall dröja några dagar innan jag kan fortsätta att underhålla Bishop's familjen med språk eller på andra sätt. Gunnar får helt enkelt hålla låda själv. Varför? Jo. Idag skrev jag min sista midterm i Human Resource Management. Och imorgon sätter jag mig på bussen mot Montreal.
Your fact of the day... I'm going to Montreal to see Lisa!
Underbart. Som jag saknat henne. Nu får vi äntligen krama om varandra och vara tillsammans från torsdag kväll till måndag eftermiddag. Ett ovärderligt möte och det ska bli helt fantastiskt skönt att träffa min älskling!
Vikingarna från Sverige och Norge föreläser på Brooklyn och Emelys rum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0