Lisa i Montréal

I torsdags möttes vi igen. I korsningen mellan St. Urbain och President Kennedy Street mitt i tre miljonersstaden Montréal stod en blond tjej med en trasig resväska. Det var min Lisa.
Det var inte det lättaste att hitta henne i den hetsiga staden, men tack vara ännu en vänlig kanadensare fann jag henne. Mannen som hjälpte mig såg nog hur vilsen jag var när jag läste på min lilla turistkarta i gatljuset på Rue St. Laurent. Han frågade artigt om han kunde hjälpa till med något och svaret blev naturligt viss "Yes, please." Och som han gjorde det. Istället för att ge mig råd om hur man hittar rätt, så bad han mig hoppa in i hans bil. "I'll drive you there." Efter en bilfärd med småprat om Sverige och Montréal kom jag så fram till rätt korsning och efter 53 dagars längtan fick vi äntligen krama om varandra igen. Helt underbart!
Mycket sightseeing, goda restaurangbesök med touch av alla världens kök och shopping var det genomgående temat av vår Montréal weekend. Vi hann även med att bestiga Mont Royal mitt i Montréal och fick oss därifrån fina vyer ut över staden och de närmaste delarna av Québec. Notre Dame och de gamla delarna av staden fick sig ett litet finbesök av svenskarna och några roliga souvenir inhandlades. I den delen av staden provade vi även på ett för oss nytt restaurangkoncept. Bring your own wine. Det kan tyckas konstigt, men det var bara att ta med sig en flaska vin, slå sig ner och beställa, samtidigt som kyparen korkade upp flaskan som vi hade med oss. Inga konstigheter alls. Även om det verkade lite underligt i våra ögon. Vi hann även med ett besök på Montréal house of science, där vi såg en IMAX 3D movie om yttre rymden med bildupptagningar från the Hubble telescope. Riktigt fascinerande var det och för en kort stund blev man lite rädd över vilken gigantisk värld vi lever i och hur lite vi vet om den. Skrämmande, men som sagt, fascinerande.
Det var en helt underbar helg med Lisa som jag aldrig ville skulle ta slut. Att bara få gå runt och hålla henne i handen och prata om allt mellan himmel och jord, mellan rosa och grönt, ja att bara vara. Det var så skönt och det är något som jag länge saknat. Tyvärr var helgen ändå tvungen att ta slut någon gång och på måndag eftermiddag satte sig Lisa på buss 747 mot flygplatsen, för att sedan flyga vidare mot Amsterdam och slutligen Göteborg. Jag själv satte mig längst bak i bussen tillbaka mot Sheerbroke och Bishop's University. Den här gången med mera ångest och en känsla av tomhet större än jag någonsin tidigare känt.
Ångesten har nu lagt sig och det är lyckligtvis svårt att känna sig ensam när man bor på Norton Hall där man delar allt med cirka 40 andra studenter. Jag har det bra här på BU. Riktigt bra. Men saknaden fick bussresan tillbaka att kännas som ett rent helvete. Missförstå mig inte. Jag har det som sagt riktigt bra här, men man måste få sakna också. Och det gör jag.
Nedan ser ni lite bilder från vår sköna helg i Montréal. En helg som jag alltid kommer minnas. Den var fantastiskt bra på alla sätt!
På toppen av Mount Royal
En glad turist med city bakom ryggen.
Go Canadians!
Lisa framför Notre Dame.
Tre rätterslunch en solig lördag på Rue de Crecent.
20 grader en lördag i slutet av oktober. Sweet!
Var är vi? "I'll have to go into the map"
IMAX 3D Movie. Schysta shades! Vad tror ni om ett par sådana på playan i sommar?
Slutligen. Nu är mina midterms helt över och jag kommer därför ha mera tid att blogga. Så håll utkik gott folk och tack för ert visade intresse så här långt. Nu måste jag släcka här inne på Norton Hall 202. Ben ligger redan i sängen och likt ett gammalt par så går vi ju och lägger oss samtidigt. Punkt slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0