Thanksgiving och Modern Governments

Idag är det Thanksgiving i Kanada. En högtid som firas med långhelg här i Kanada. Det innebär att nästan hela skolans elever har lämnat campus för att åka hem till sina familjer för att fira. Kvar är jag, tillsammans med de andra utbytesstudenterna som beslutat att ägna helgen åt studier istället för nöjesresor. Jodå jag pluggar faktiskt här borta också och i helgen har jag fått mycket gjort inför min midterm exam i Modern Governments som går av stapeln på onsdag.
Kursen har varit en konstant plåga sedan första dagen jag satte mig i föreläsningssalen och jag har många gånger funderat på varför jag var så dum som valde en så torr kurs som syftar till att jämföra politiska system över världen. Nu har jag dock efter många timmars slit lyckats få upp ögonen för varför det är ett intressant ämne. Kan man förstå hur olika politiska system fungerar och hur de är lika och olika i jämförelse mot varandra. Då kan man även skapa sig en fördel i internationella relationer. Och just internationella relationer är ett ständigt ökande fenomen i takt med att de flesta branscher blir mer och mer globaliserade. Självklart är det ju även bra att kunna kicka in några extrapoäng i TP när det kommer politiska frågor, så att man någon gång kan slå farsgubben!
Åter till Thanksgiving och det faktum att USA och Kanada inte firar Thanksgiving samtidigt. Om det nu mot förmodan är någon som sedan tidigare visste om detta så är ni välkomna att skryta i kommentarsfältet. Vet ni även varför de två länderna inte firar samtidigt så är jag verkligen imponerad och då uppmuntrar jag er ännu mera att skriva/skryta i kommentarsfältet.
För er som inte vet. Häng med nu.
Thanksgiving firas i USA i slutet av November. Man tackar då Gud för att pilgrimerna överlevde den första hårda vintern i New England. Man överlevde tack vara urinvånarnas hjälp och året därpå tackade därför pilgrimmerna Gud och de givmilda urinvånarna med en stor festmåltid efter att den första skörden var bärgad.
I Kanada är det som sagt lite annorlunda. Där firas Thanksgiving den andra måndagen i oktober för att visa sin tacksamhet för årets skörd och de nära och kära. Anledningen att man inte gör det samtidigt som i USA är på grund av upptäckaren Martin Frobisher. Denna upptäckare höll i oktober år 1578 en stor tacksägelse ceremoni för att han överlevt det farliga uppdraget att finna en nordlig passage från västra Kanada till Atlanten. Ett uppdrag som många före honom offrat sina liv för. Vi kan där med dra slutsatsen att det inte riktigt är samma sak att finna en nordlig passage till Atlanten, som att ta båten från Mönsterås till Borgholm.
Sådär ja. Nu har jag gjort mitt i allmänbildandets tecken och slutligen ska jag nu passa på att avsluta i en mera seriös ton och ge mina "Thanks". Inte för skörden och inte för att Martin Frobisher kom hem välbehållen. Istället har jag tagit mig tid att filosofera och verkligen tänka över alla de saker jag är tacksam för. En något komplex tankeställning som skulle kunna vara grunden till mina memoarer. Nu har jag varken tid eller lust att skriva några memoarer ikväll och jag nöjer mig därför med att dela med mig av det som skulle kunna vara avslutningen på mina memoarer. Om man ändrar tempus.

Jag är evigt tacksam för den kärlek och det stöd som jag får av min älskade Lisa. Min underbara familj. Och minna vänner. Med er kärlek och ert stöd känner jag mig säker på mig själv och framtiden. Ni ger mig den trygghet som tillåter mig att pröva mina vingar. Och just likt en tordyverl, ser jag inte ut som en flygande varelse. Men tack vare er flyger jag."

Tordyvel. En till synes klumpig liten skalbagge. Men nog prövar den sina vingar emellanåt. Precis som jag.

Kommentarer
Postat av: "svärmor"

Du imponerar:)! Kram

2010-10-11 @ 20:56:09
Postat av: Johan

Tack Lena! =)

Tiden går fort, snart ses vi i Vänersborg.

Kram

2010-10-14 @ 01:28:43
Postat av: Mamsen

Var rädd om dig och flyg, flyg min älskade unge!

Kram Mamsen

2010-10-17 @ 11:51:51
Postat av: Farsan

Tordyveln



För att kunna flyga

måste skalet klyvas

och den ömtåliga kroppen blottas.



För att man skall kunna flyga

måste man gå högst upp på strået

också om det böjer sig

och svindeln kommer.



För att kunna flyga

måste modet vara något större än rädslan

och en gynnsam vind råda.



Ur instruktioner för skalbaggar

av Margareta Ekström

2010-11-12 @ 08:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0