Québec City

Huvudstaden av provinsen Québec är inte som många tror, Montréal. Faktum är att huvudstaden är en nordligt belägen stad med cirka 700 000 invånare. Québec City. Staden är en av de äldsta europeiska kolonierna i Nord Amerika. Redan år 1535 steg Jacques Cartier i land vid den plats som senare kom att kallas Québec City intill St. Lawrence strömmen. De döpte staden som de kom att bygga till Québec på grund av platsens geografiska läge. Québec betyder nämligen "där floden smalnar". Hela regionen kom senare att kallas Québec och staden fick därför heta Ville de Québec, eller Québec City på engelska.
I staden har många historiska händelser utspelat sig och det var bland annat i Québec City som engelsmännen besegrade fransmännen en gång för alla år 1763. Där med blev Kanada en helt Engelsk koloni utan Franskt ägarinslag. Även om Québec City och Québec blev Engelskt, så levde det Franska arvet kvar och gör så än idag. 96% av invånarna i Québec City har franskan som sitt första språk och många av dem kan ingen engelska alls.
Nog om historia. I helgen var jag nämligen och besökte denna historiska stad. Ett passande utflyktsmål för en historianörd som mig.
Tillsammans med 11 fransmän hyrde norrmannen och jag två sjusitsiga bilar och begav oss på en tre timmars roadtrip från Lennoxville mot den stora staden. Väl framme åt vi en stor brunch och spenderade eftermiddagen på konstmuseum. Modern konst blandat med konst från äldre epoker avnjöts/gäspades det åt i några timmar innan sällskapet tog en stadsvandring i något som kändes som en fransk stad.
Kvällen bjöd på pubrunda med en guide från hotellet och kvällen slutade på Dagobar. En klubb som både min rumskamrat Ben och Alex hade tipsat mig och Gunnar om. Och vad beträffar tipsen så var de inte så överdrivna som vi hade trott. "Det var sjuuuukt bra" skrek Gunnar i örat på mig när vi kom ut och jag kan inte annat än att instämma. Dagobar får fem av fem toasters och en varningsskylt för tinitus!
Lördagen inleddes sedan med ett besök på stadens gamla slott, Château Frontenac, som nu mera tjänar som hotell. Där fick vi oss en visning av en guide som samtidigt spelade någon typ av rollspel. Roligt var det och historierna om slottet fascinerade mig många gånger om. Min absoluta favorit var när vi kom in i "Pink Hall". Tydligen var det just i det rummet som Roosevelt, tillsammans med Churchill och den Kanadensiska presidenten Mackenzie King bestämde sig för att tillsammans sätta stopp för Hitler och nazisternas framfart i Europa. Tack vare deras sammanträde på Château Frontenac och beslutet de kom fram till fick världen senare skåda det som kallas D-day (6 juni 1944) och en början på befrielsen av Europa.
Vidare bjöd Québec City på skridskoåkning mitt i centrum (Nej, jag bröt inget den här gången), shopping, choklad museum (Gunnar var i extas) och utsikt över Québec från en skyskrapa. Även lite naturvyer hann vi med att se då vi besökte Québes största vattenfall och fick oss ytterligare en vy över det landskap som vi för tillfället kallar vårt hem. Québec City ser säkert lite grått och trist ut på bilderna, men det var verklen en rolig och intressant stad. En mysig liten pärla i norra Québec, som likt alla andra städer borde vara hur vackert som helst en vårdag i april.
Lika skönt som det var att lämna Bishop's Bubblan i fredags morgon när vi åkte. Lika skönt var det att komma hem till den lilla bubblan i söndags kväll. Nu är det bara tre veckor kvar av föreläsningar. Sedan börjar pluggandet för final exams. Innan det är det dock ett gäng rapporter och grupparbeten som skall avklaras. Sena kvällar och... nåja, normala mornar får det bli.
Ha det fint där hemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0