Valpen har blivit stor nu

Det har gått en tid sedan jag vankade av och ann i min lilla lägenhet på Dunkehallavägen 76 i Jönköping, en oktober-kväll 2006. Jag gick fram och tillbaka på mina 26 kvm med anteckningsblocket två decimeter från ansiktet och var i det läget allt annat än kontaktbar. Anledningen till mitt extrema fokus berodde på morgondagens väntande tenta. Mitt livs första tenta. Industriell Ekonomi var kursen och jag kan än i dag minnas hur jag repeterade avskrivningsmetoder, balansräkningar och resultaträkningar. Joseph Schumperters betydlese för entreprenörskapets forskning och hans bidrag med teorin om "Creative destruction" sitter fortfarande stenhårt i minnet än i dag. Efter tentan var jag tveksam och tillät mig ingen ro. Nästa kurs skulle tentas några dagar senare och samma extremfokus tillämpades i studierna för Organisation Ledarskap & Förändring.
Väntan på resultat var jobbig. Jag visste ju inte vad de kräver av en student på högskolan. Kanske ville de ha betydligt mer än det jag åstadkommit under mina fem timmar i tentasalen. Resultatet rapporterades efter två långa veckor in till Ladok (skolans betygsdatabas) och det hade faktiskt gått bra. Två femmor. Högsta betyg.
Nu drygt fyra år senare står jag här igen. Imorgon har jag tenta. Modern Governments in a Comparative Perspective heter kursen den här gången och lika mycket står på spel nu som för över fyra år sedan. Skillnaden i person är dock stor. Man utvecklas väldigt mycket på fyra år. Mer än man kan föreställa sig.
Igår pratade jag med Joel och Johannes som är på utbyte i Lyon. De båda vise männen var överens om att jag var i den åldern då man går från valp till... fullvuxen (eller vad ska vi kalla det?). De talade mest i kroppsliga termer och syftade till de tre och ett halvt kilo som jag lagt på mig under mina månader i Kanada.
Jag vill nog ändå dra mer än kroppsliga paralleller. Idag är jag inte så "valpig" som jag var då för fyra år sedan, när jag gick och oroade mig över min tenta. Jag är så mycket mer säker på mig själv, vad jag kan, vad som kommer krävas av mig och jag vet att om jag gör mitt bästa så räcker det väldigt långt i de allra flesta sammanhang.
Idag är jag inte det minsta nervös. Valpen har blivit stor nu och är i det här sammanhanget en rutinerad tenta-räv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0